News
2025/04/04 マイナ保険証を準備しましょう/Get ready for Individual Number Card linked with your Health Insurance Qualification
English follows Japanese.
被保険者・被扶養者のみなさまへ
プラスチックの健康保険証の新規発行は2024年12月1日を以て終了しました。医療機関や薬局では、マイナ保険証(保険証利用登録を済ませたマイナンバーカードのこと。限度額適用認定証の機能をあわせ持つ)で受診してください。
経過措置1:プラスチックの健康保険証は、2025年12月1日までは利用可。
ご参考:日本医師会HP 2023年9月19日周知内容
経過措置2:入社直後など、資格連携手続き中の利用に備え、資格確認書が交付される場合あり。
概略はこちらをご覧ください。
PwC健康保険組合では皆さまのマイナンバーをPwC Japanから取得し、健康保険の資格情報に紐づけしています。マイナンバーと健康保険の資格情報の紐づけが完了していない場合、保険証の種別を問わず(*1)、医療機関でオンライン資格確認(*2)をしたときにその有効性が確認できません。『有効性の確認ができない』という理由で、医療機関の窓口で医療費の10割負担(*3)を求められる場合があります。マイナンバーを法人・会社に提出していない方は、早急にご提出ください。(*4)
マイナンバーと健康保険の資格情報が正しく紐づけされていることは、ご自身で確認することができます。ご自身のマイナポータルの「わたしの情報」→「健康・医療」→「健康保険証情報」→「最新の情報を取得」で、登録されている健康保険証情報をご確認ください。
注:
(*1)2021年3月から、所定の手続きを行えばマイナンバーカードを健康保険証として利用できるようになりました。詳しくはこちら
(*2)2023年4月から原則として全ての医療機関でオンライン資格確認が義務化されました。
(*3)医療費を10割払った場合には後日精算が可能です。ただし医療費の精算には、ご自身による必要書類すべての収集および郵送、外部専門業者による精査、健保内での審査など、時間や費用の面で負担が少なくありません。10割負担とその後の精算をせずに済むようご協力ください。精算の方法はこちら
(*4)マイナンバー提出に関する詳細(PwC Japan 業務委託先)
株式会社ワークスビジネスサービス PwC Japanグループ マイナンバー事務局(PwC端末専用)
To all insured persons and dependents,
The issuance of new plastic health insurance cards ended on December 1, December 1, 2024 .Please use your My Number Health Insurance Card (a My Number Card registered for health insurance use, which also functions as a Maximum Copayment Amount Certificate) when visiting medical institutions or pharmacies.
Transitional Measures:
1. Plastic health insurance cards can still be used until December 1, 2025. For your reference: Information published on the Japan Medical Association website on September 19, 2023.
2. Eligibility Verification Certificate will be issued for use during the health insurance registration process, such as right after joining PwC.
For overview, please refer here.
For overview, please refer here.
PwC Health Insurance Society obtains your Individual Number (“My Number”) from PwC Japan and link it to your health insurance qualification. If the linkage between your My Number and health insurance qualification is not completed, regardless of the type of insurance card (*1), the validity cannot be confirmed when the medical institution personnel make inquiries via the online qualification verification system (*2).
Please note that there may be cases where you are required to pay 100% of medical expenses at the medical institution's counter due to the reason of "cannot confirm validity" (*3).
If you have not submitted your My Number to PwC Japan, please submit it promptly (*4).
You can check your registered health insurance card information by going to "My Information" → “健康・医療" → "健康保険証情報" → "最新の情報を取得" on your own Mynaportal.
Note:
(*1) From March 2021, if the necessary procedures are completed, your My Number card can be used as a health insurance card. For details, please refer here.
(*2) From April 2023, online qualification verification is mandatory for all medical institutions in principle.
(*3) If you pay 100% of medical expenses, you can be reimbursed at a later date. However, the process of reimbursement of medical expenses involves the collection and mailing of all necessary documents by yourself, examination by external auditors, manual examination by PwC Health Insurance Society, and it is a burden in terms of time and cost. Please submit your My Number to PwC Japan so that you can avoid paying 100% and being reimbursed the expenses later. The reimbursement procedures
(*4) Details regarding the submission of My Number at PwC Japan
Works Business Service Co., Ltd. (Mynumber outsourcing company) (PwC loaned devices only)